Såhär fungerar det nya digitala systemet:

Betalning av fast båtplats

  • Har du en fast båtplats i någon av Lysekil kommuns hamnar så finns den kopplad till dig via e-post eller personnummer.
  • Genom att logga in uppe i högra hörnet och bekräfta din e-postadress som du uppmanas fylla i, så kommer din båtplats automatiskt upp under "Mitt konto", där kan du välja att betala, upplåta den som låneplats eller säga upp din båtplats.

Båtplatskö

  • Nya ansökningar görs genom att fylla i formuläret här på sidan och betala den obligatoriska anmälningsavgiften.
  • Vi granskar alla nya ansökningar och när vi hanterat er ansökan så får ni ett e-postmeddelande med en bekräftelse.
  • Önskar ni byta er båtplats så gäller samma regler som vid nya ansökningar, ni köper en ny köplats på hemsidan och gör intresseanmälningar på den/de plats/er ni önskar hyra istället.
  • Placeringen ni ser i systemet är den korrekta placeringen i respektive kö och totalt sett. Men, om en kund står på t.ex. plats 200 i kön, så kan denne vara "först i kön" när det gäller 3m platser i en viss hamn, eftersom de andra 199 personerna före i kön är intresserade av andra båtplatser.
  • Placeringen i kön kan dock variera, både upp och ned. Exempelvis om 4 st nya ansökningar från folkbokförda i Lysekils Kommun kommer in, så kommer de som står i kön och "bara" är fastighetsägare att alla hoppa ner 4 platser i kön.
  • I Medlemsmenyn så kan ni se er placering i kön och hur länge köavgiften är betald. Här kan ni också förlänga er betalning genom att klicka på "FÖRLÄNG BETALNING" som betyder att ni betalar den årliga köavgiften och "Ändra köplats" om ni t.ex. bytt adress eller vill ändra er båtstorlek.
  • Varje köplats har en årlig avgift. En månad innan ert år i kön går ut så får ni en länk på e-post och sms med betalningsanvisningar ifall ni fortsatt önskar stå i kön.
Lysekils kommun har två båtplatstyper:
  1. Fasta båtplatser för Folkbokförda och Fastighetsägare i Lysekils kommun.
  2. Låneplatser dvs. båtplatser som hyrs ut en säsong.

Tilldelningar

  • Vid varje tilldelningsperiod kommer det komma ut både gamla (ej tilldelade platser eller ej betalda båtplatser vid förra tilldelningen) och nya platser, därför är det viktigt att du som är intresserad av båtplats gör en intresseanmälan och rangordnar dina val. Har du gjort detta innan och undrar varför dina intresseval inte ligger kvar beror det på att båtplatsen redan är tilldelade kunder högre upp i kön.
  • Om en båtplats blir tilldelad en kund högre upp i kön och sedan inte betalas i tid så kommer båtplatsen att publiceras på nytt på hemsidan och dina gamla intresseanmälningar ligger kvar.

Lämna intresseanmälan på lediga båtplatser/låneplatser:

  • När tilldelningsperioderna startar kommer du få avisering via e-post.
  • Ni går då in på vår hemsida och väljer "Tilldelningar av lediga båtplatser" här i menyn.
  • Ni lämnar då intresse på de båtplatser som är intressanta och rangordnar vilka platser ni önskar.
  • Ju fler platser ni lämnar intresse på, desto större chans är det att få en båtplats. (Men sök inte platser ni ändå inte kan tänka er att hyra.)
  • När tilldelningsperioden är slut så fördelas båtplatserna enligt turordning och rangordning. (Ni blir då tilldelad den båtplats som ni rangordnat högst där ni samtidigt står högst upp i kön).
  • Nu har ni 7 dagar på er att betala för båtplatsen innan den går ut på marknaden igen.
  • När ni betalat den fasta båtplatsen så lämnar ni automatiskt båtplatskön. Eller om du har blivit tilldelad och betalt en låneplats återaktiveras din köplats när hyresperioden är slut.
  • Observera att det endast är de som blir tilldelade en båtplats/låneplats som blir kontaktade på e-post.

Byte av båtplats

  • Två kunder har möjlighet att byta fasta båtplatser med varandra. Detta görs genom att skicka en skriftlig ansökan med förklaring vilka båtplatser det gäller och underskrift från båda båtplatsinnehavarna till kommun@lysekil.se
  • Står du i båtplatskön för att byta din fasta båtplats och blir tilldelad en ny båtplats, ska du kontakta kontaktcenter eller Hamnenheten så säger vi upp din gamla plats och justerar eventuell mellanskillnad.
  • Står du i båtplatskön för att byta din fasta båtplats och blir tilldelad en låneplats, ska du kontakta kontaktcenter eller hamnenheten så kommer den båtplats du byter ifrån upplåtas som låneplats under säsongen och köplatsen kommer aktiveras igen när hyresperioden är slut.
exempelbild, havsvågor och texten Bohuslän

Vanliga frågor

Jag vill byta mina kontaktuppgifter så som e-postadress eller mobiltelefonnummer, hur gör jag?

Svar: Logga in med mobilt bankID så kan du under "Mitt Konto" ange din nya e-postadress och telefonnummer. Alternativt, skicka ett e-postmeddelande till småbåtshamnen, så uppdaterar vi åt dig.


Jag kommer inte fram till betalsidan via länken jag fått. Vad är fel?

Svar: Det vanligaste felet är att du använder en äldre version av webbläsare, testa en annan webbläsare (helst Chrome) eller enhet. Du är även välkommen in på kontaktcenter i kommunhuset för att betala din båtplats med kortbetalning.


Jag kan inte klicka på "Betala med Kort" eller "Betala med Swish". Vad är fel?

Svar: Det vanligaste felet är att du angett för stor båt än vad platsen är lämpad till. Det kan vara djup, bredd eller längden på båten som systemet reagerar på, vänligen ställ in riktiga mått.